Psychológia farieb v reklame
Ako je to s farbami v reklame? Mysleli ste si, že všetky tie farebné reklamy a ich odtiene sú nepodstatné? Že ide o zhodu náhod či vkus tvorcu reklamy? Omyl! V marketingu sa používa psychológia farieb veľmi často, ak nie vždy. Skúste sa zastaviť a popremýšľať: Ako na mňa pôsobia jednotlivé farby, odtiene a tóny? Známe je rozdelenie farieb na studené a teplé. Existuje človek, ktorý túto kvalitu nevníma? Existuje niekto, kto sa pozastaví a povie si niečo ako: To je blbosť, farby predsa nemajú teplotu. Sú to len farby! Prisudzovanie vlastností veciam, ktoré im zdanlivo nepatria je záležitosť asociatívneho myslenia. Je to prirodzená vlastnosť mozgu, ktorá operuje so súvislosťami a metaforami.
Veď uznajte, že farby ako červená, oranžová či žltá vo väčšine z nás vyvolávajú pocit príjemného tepla alebo predstavu ohňa, Slnka alebo púšte. Sú to takzvané teplé farby. V reklame sa používajú na vyvolanie vzrušenia u zákazníka, upozorňujú, že sa deje niečo, čo by mu nemalo v žiadnom prípade uniknúť. Je to proste hot, top, horúce a nepočká to! Často sa používajú ako farby pre akciové cenovky v supermarketoch a podobne. Avšak pozor! Pri vysokej kumulácii týchto farieb, môžu pôsobiť agresívne, skľučujúco a znervózňujúco. Poďme si ukázať jednotlivé teplé farby a pozrieť sa na ich účelové využitie v marketingu.
Červená
Červenú si snáď v reklame obľúbili najviac. Podčiarkuje, zvýrazňuje a púta. Považuje sa za farbu mužnosti, ale uznajte že je aj pre ženy a rovnako ako pri Ferrari, funguje aj na čerešňových perách pri rúži od Rimmel. Často je spájaná so sexualitou a symbolizuje vitalitu, srdce, krv a oheň. Hojne ju využívajú najmä značky ako Coca Cola, Ferrari či Marlboro.
Oranžová
Farba, ktorá sa spája s veselosťou, ľahkosťou a aktivitou. Pripomína slnko či svieži pomaranč. Nevedno prečo, ale táto farba podporuje vitálnosť a chuť do jedla. Preto je vhodná k propagácii gastro produktov. Problém oranžovej je, že je vnímaná ako ľahkovážna a neseriózna. Čo s tým? Skombinujme ju s vážnou a serióznou čiernou, povedali si zrejme vo firme s príznačným názvom Orange!
Žltá
Farba predstavuje otvorenosť, priateľskosť a vitalitu. Je najteplejšia spomedzi všetkých farieb a evokuje šťastie, dobrosrdečnosť, vitalitu a energiu. Často sa používa v kombinácii s čiernou a červenou. Nabáda na rôzne zľavy a cenovo zvýhodnený tovar. Je farbou spoločností ako McDonald´s či Billa.
Studené farby, ako napríklad modrá, zelená, fialová, majú úžasnú vlastnosť upokojiť pozorovateľa a zákazníka v jednej osobe. Majú za úlohu navodiť profesionálny a vyrovnaný dojem. Zároveň však môžu pôsobiť chladne a neosobne, čo je nie vždy žiadúce. Niekedy je fajn ich doplniť o teplé alebo neutrálne farby. Povedzme si aj o nich.
Modrá
Jedna z najobľúbenejších farieb v reklame. Veď čo je pre váš produkt alebo firmu lepšie, než pôsobiť seriózne, upokojujúco a vzbudzovať pocit hlbšej dôveryhodnosti. Presne tieto pocity v človeku modrá farba a jej odtiene vyvoláva. S obľubou po nej siahajú seriózne spoločnosti a inštitúcie ako sú banky či poisťovne. Je vlajkovou farbou kampaní gigantov ako Unilever, Ford alebo Allianz.
Zelená
Studená, upokojujúca farba jari, sviežosti a mladosti. Chladí, osviežuje a celkovo navodzuje príjemné harmonické pocity. Akoby ste sa ponorili do šumiaceho a prívetivého lesa. Čo poviete?
S rastúcimi enviromentálnymi problémami rastie popularita tejto farby stále viac. Je totiž často spájaná so životným prostredím a využíva sa na propagáciu minerálok či eko produktov.
Čierna
Možno symbolizuje smrť, zlo alebo tmu, ale okrem toho je to farba vznešená, elegantná, prísna a seriózna. Akým produktom pristane najviac? Zväčša ide o elegantné a drahé výrobky, ako sú hodinky, parfumy alebo dokonca limuzíny. Hodí sa naozaj iba na špecifickú skupinu produktov. V reklame sa však hojne využíva na zvýraznenie iných farieb.
Hnedá
Aj vám hnedá evokuje akési útulno a pocit pohodlia? Správne, je to totiž farba komfortu, prospechu, stability a pôžitku. Symbolizuje hodnoty ako domov a tradície. V marketingu je výrazovým prostriedkom pre kvalitu a spoľahlivosť. Často ju vídať v spokitosti so sladkými potravinami alebo kávou.
Biela
Čistá a studená farba nevinnosti, ale aj prázdnoty. Vo východných kultúrach predstavuje aj smrť, preto ju nezvyknú používať. Zvyčajne sa kombinuje s modrou a čiernou. Je celkom obľúbenou v marketingových stratégiách pri reklamách na pracie prášky či zubné pasty.
Ak budete teda nabudúce riešiť nakombinovanie farieb na váš leták, billboard či web, nezabudnite na psychológiu farieb. Správnou kombináciou môžete vyvolať veľmi príjemný vnem u svojho klienta či zákazníka, ktorého si chcete získať na svoju stranu. Psychológia farieb však rozhodne nie je niečím exaktným. Stále existuje autonómnosť mysle a jej subjektivita. Na každého jednotlivca pôsobí daná kombinácia farieb odlišne a v tom je tvorenie reklamy krásne. Nakoniec to aj tak ostáva na osobnom vkuse, kreativite a slobode. Psychológia farieb môže byť iba takým malým pomocníkom na vašej ceste ako ohúriť klienta a je len jedným z mnohých aspektov kvalitnej reklamy.